thuis een fijn kantoor maken

Zelf een bedrijf beginnen? 4 tips voor startende ondernemers!

Ga je een bedrijf beginnen? Dan valt er veel te regelen. Misschien heb je al wel een ondernemingsplan en staat de inschrijving bij de Kamer van Koophandel ook al gepland. Dat is een goede start, maar er zijn nog veel meer zaken om aan te denken.

Heb je bijvoorbeeld al aan risico’s gedacht die je loopt met je bedrijf in schadesituaties? Bekijk meer informatie om te weten wat je daartegen kan doen en check ook onderstaande vier tips voor startende ondernemers.

1. Dek risico’s af met verzekeringen

Er zijn als je een bedrijf start verschillende risico’s die af te dekken zijn met verschillende soorten verzekeringen. Het is belangrijk om te bekijken welk soort verzekeringen het beste bij jouw bedrijf passen.

Is er bijvoorbeeld veel klantcontact of kom je bij mensen over de vloer om werkzaamheden te verrichten? Je loopt dan altijd een risico om per ongeluk schade te veroorzaken. Overweeg dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te nemen als je werkzaam bent op administratief juridisch gebied. Ga je in je eigen kantoor werken? Overweeg dan een inventarisverzekering.

2. Maak promotie voor je bedrijf

Het is ideaal als je zakelijk alles goed hebt geregeld en risico’s hebt afgedekt, maar het is bij de start van je bedrijf natuurlijk ook van belang dat de wereld weet wat je bedrijf er is. Daarom is het belangrijk voor startende ondernemers om promotie te maken.

Daar zijn allerlei kanalen voor inzetbaar, zoals je eigen website, net als social media. Kondig de opening van je bedrijf aan en combineer de opening bijvoorbeeld met een leuke actie. Zo kan je kortingsbonnen weggeven aan de eerste klanten of een klein cadeautje aanbieden.

Nog een tip voor lokale ondernemers: neem ook contact op met lokale bladen om de start van je bedrijf te laten verkondigen.

3. Regel de boekhouding

Als voordat je bedrijf echt van start gaat, is het verstandig om te bepalen op welke manier je de boekhouding wil inrichten. Ga je de boekhouding overlaten aan een boekhouder of ben je van plan om de administratie zelf te doen?

Als je alles zelf gaat doen, is het aan te raden om van een online boekhoudprogramma gebruik te maken. Het voordeel is dat je niet echt verstand hoeft te hebben van boekhouden, want zo’n programma voert alle berekeningen, zoals voor de BTW voor je uit.

4. Neem een zakelijke rekening

Het is als je een eenmanszaak start aan te bevelen om een zakelijke rekening te openen. Dit is de simpelste manier om betalingen die je privé of via de zaak doet gescheiden te houden. Daarnaast is hierdoor het overzicht gemakkelijker te bewaren en bespaart het je tijd met de boekhouding. Tijd is geld!

Verder is het natuurlijk veel professioneler als je een zakelijke bankrekening hebt. Je bedrijfsnaam wordt aan de zakelijke rekening gekoppeld en daarom is er onder meer een inschrijving bij de KVK voor vereist. Tot slot is het gemakkelijker om de boekhouding bij te houden.