Realistische afvaltips | Hoe ik 30 kg kwijt ben geraakt

Een gezondheidsgoeroe ben ik zeker niet. Sporten is zacht gezegd ook totaal mijn ding niet. Toch ben ik ooit 30 kg kwijtgeraakt. En die kilo’s zijn er ook af gebleven. Hier de tips die mij geholpen hebben.

Let op porties

Je kan ‘op dieet’ bijna alles eten wat je wil. Zo lang je er maar niet te veel van eet. Als je er niet op let eet je ongemerkt snel ruime porties. Ik kon flink wat wegstouwen. Nog steeds, maar dat terzijde. Let bewust op je porties en maak ze kleiner.

Op verpakkingen staat vaak aangegeven hoeveel gram nou met 1 portie wordt bedoeld. Weeg die voor de gein een keer af op een keukenweegschaal. Dan is het meteen duidelijk wat een gemiddelde portie is, en of je daar nu overheen zit. Maar maak niet alleen je porties kleiner. Let op de verhoudingen.

Wat ik het fijnste vond werken: drink voor elke maaltijd een glas water. Maak je portie groenten groter en verklein je portie koolhydraten. Eet eerst je groenten op, en daarna je portie aardappeltjes/rijst/quinoa/wat dan ook en eventueel stukje vlees. Door het water en de groenten is het grootste gedeelte van je trek al weg, en kun je nog even lekker genieten van de rest. Hoppetee.

 

Killerbody dieet eten

Visit the site

Sporten

Ja, sporten wordt aangeraden. Het is goed voor alles: je conditie, je energie, de lijn, je mentale gezondheid, en ga zo maar door. Als het kan, sport erbij. Scheelt een hele hoop.

Zelf ben ik dan toch echt te lui om te sporten. Als je écht niet wil sporten, kan je nog steeds afvallen, maar het wordt een stukje lastiger. Afvallen is simpelweg zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan je eet. Door sporten verbrand je extra calorieën. Niet sporten + toch afvallen = lagere calorie inname. Klinkt makkelijk, maar als je snel honger krijgt is het toch fijner als je door sporten iets meer kan eten.

 

Maak het jezelf niet te moeilijk

Ik vond diëten altijd zo enorm deprimerend. Hield ik me wekenlang netjes aan een dieet, paar kilo afgevallen, ZO VEEL ETEN LATEN STAAN, en nog steeds dik. Super. Demotiverend. Daarom is het van groot belang dat je het jezelf niet te moeilijk maakt. Ik ben die 30 kg zeker niet in een paar maanden kwijtgeraakt, dat heeft veel langer geduurd. Hoe doe je dat?

Help jezelf. Zoek gezonde dingen die je lekker vindt. Ik ben gek op aardbeitjes en mango’s. Eet dan dan ook gewoon lekker! Ga jezelf niet forceren om augurken met quinoa te eten als je het vies vindt. Op die manier gaan je afvalplannen je alleen maar tegenstaan.

Eet ook gewoon af en toe een stukje taart. Maar eet geen hele taart. Dat is ‘t m. Voel je niet zo schuldig als je één keer zondigt. En denk al helemaal niet na 1 blokje chocola: nu is m’n dieet verpest… 4 repen eten. Dat ene blokje kan weinig kwaad, die 4 repen wel. Dus geniet van je kleine zonde en ga daarna lekker verder.

 

IMG_4840 (3)

Moet snel weer eens nieuwe outfit foto’s maken.

 

Wees trots op jezelf

Hier heb ik eerlijk gezegd wél veel moeite mee gehad. Het heeft me veel moeite gekost om tevreden te zijn met mezelf. Lange tijd heb ik me nog steeds dik gevoeld. Soms ben ik al die jaren later nog steeds verbaasd als ik een maatje 34 pas (ik ben ook een beetje kort). Lang geduurd voordat ik met zelfvertrouwen een bikini aantrok. Maar het is juist zo belangrijk om trots op jezelf te zijn! Vanaf de eerste kilo die eraf is tot de laatste. Je hebt het maar net geflikt!

Niet dat ik nou tegenwoordig zo’n gezond eetpatroon heb. Ik eet graag ongezond, eigenlijk te vaak, en compenseer dat dan weer te vaak. Ik ben ook niet perfect, verre van zelfs. Maar misschien wel een goed voorbeeld voor anderen. Wat mij geholpen heeft, en wat valkuilen kunnen zijn. Hopelijk zijn jullie er wat wijzer van geworden.

 

En nu heb ik zin in een ijsje.

 

Ben jij tevreden met jezelf?

 

 

Posts created 743

33 gedachten over “Realistische afvaltips | Hoe ik 30 kg kwijt ben geraakt

  1. Ik wil 10 kilo kwijt… maar met 15 kilo heb ik wat meer marge. Van diëten word ik vaak alleen maar futloos en val ik echt amper af. Bij mij heeft alleen lichaamsbeweging echt goed effect. Dus lekker sporten.

  2. Dit zijn inderdaad fijne, handige tips. Echt super knap dat je zoveel afgevallen bent. Bij mij mag er ook wel zo’n 25kg vanaf. Wat ik bij mezelf merk is dat ik heel snel aankom bij stress. Echt, het vliegt er dan aan. En bloggen in combinatie met een kantoorbaan helpt natuurlijk ook niet echt. Maar goed, working on it!

  3. Wat knap van je!
    Bij mij moet er ook nodig 15 kilo af, mijn god wat is het moeilijk! Mijn valkuil is s’avonds snoepen, ga tegenwoordig maar vroeger naar bed, voel ik me ook nog eens een stuk uitgeruster de volgende dag 🙂

  4. Res-pect!

    Ik probeer al jaren af te vallen, maar kom alleen maar aan. Sinds een paar maanden weer begonnen met nieuwe ritmes en eetgewoontes en wie weet dit keer.

    Ik ben ook op zoek naar een lange termijn oplossing, want het eten smaakt te lekker gewoon.

  5. Wat leuk dat je hierover schrijft en wat ontzettend fijn dat je ook een normaal mens bent 😉 Ik bedoel dan, dat je dus op een gezonde manier af bent gevallen en het ook nog eens snapt. Dat doen helaas niet veel mensen en grijpen al snel naar shakies.
    Gezond leven zoals jij dat doet doe ik ook, al sinds ik klein ben. Helaas viel&val ik er geen 30 kg mee af, maar het is wel de juiste manier. Ik leef mijn hele leven dus al zo, alle beetjes helpen inderdaad en zorgen dat ik niet aan kom en soms een beetje afval. Liefs, Josine

  6. Wow wat ontzettend knap van je! Als je gezond eet en voldoende beweegt (af en toe ook is de fiets pakken) is sporten niet eens altijd nodig. Wat ik merkte toen ik sportte is dat ik alleen maar honger had de hele dag!

  7. Wat een handige en goede tips. Ik moet niet perse afvallen, maar toch vind ik het handig deze tips te onthouden voor het geval het wel ooit nodig is. Ik vind het zo knap dat je zoveel bent afgevallen, daar mag je zeker heel erg trots op zijn!

  8. Wat knap dat je zo veel bent afgevallen! Ik ben zelf erg blij dat ik sinds een jaar ben gaan sporten. Ik merk gewoon echt het verschil, alles is strakker en beweeg me een stuk soepeler.

  9. Zo knap van jou! Ik zou ook enkele kilo’s kwijt moeten, maar vind het zo moeilijk. Al vind ik dit echt wel realistische tips! Straks voor m’n meteen al een glas water drinken, hihi 🙂 Thanx voor de tips!

  10. Super goed gedaan! Dit is inderdaad de enige realistische manier van afvallen, het zit nog steeds tussen je oren 😉 Ik ben zelf totaal niet tevreden, altijd een heel stevige dame geweest (sinds mijn 18e dan) Maar ik lust dan ook graag wat, en kan ook goed bunkeren….. Ik hoef niet eens slank te worden hoor, maar maat 44 vind ik wel wat fijner dan maat 48 😉

  11. Wat ontzettend knap dat je zoveel afgevallen bent! Ik merk dat het me goed lukt om op hetzelfde gewicht te blijven en gezond te eten, maar ik ben bang dat als ik echt wil afvallen, dat ik toch zou moeten sporten. Wil nog heel graag minimaal 8 kilo kwijt

  12. Zeker handige (en realistische) afvaltips! Ik heb er veel aan want ik wil al een tijd een paar kilo kwijt. Ik beweeg sinds kort weer wat meer; ik laat de lift en roltrap voor wat het is en neem vaak de trap. Alleen ik ben een stress eter, als ik stress heb dan eet ik van alles wat los en vast zit.

  13. Ik vind het knap van je! Bij mij is het de omgekeerde wereld , want ik wil juist aankomen en dat ging heel erg moeilijk. Nu in 2 jaar ben ik eindelijk 5 kilo aangekomen!

  14. Dat gedeelte van de porties is zo waar! Ik hou dat heel erg in gedachten bij bv feestjes ofzo. Heb ik een handje chips gehad dan is dat voldoende, ik hoef niet perse nog een handje chips (of pinda’s). Liefs.x

  15. Wauw wat goed van je! Ik probeer nu ook steeds meer op te letten op mijn eten en idd 1x zondigen mag zeker! Als het maar niet teveel is. Ik ga nu ook weer sporten dus hopelijk kan ik over n tijdje ook een artikel als dit online zetten haha! X

  16. Wat gaaf om te lezen dat je 30 kilo kwijt bent geraakt! Super goed en ook goed dat je nooit terug bent gevallen in je oude patroon. Zelf ben ik 10 kilo kwijt geraakt en zelf was ik daar ook erg trots op. Het is me ook gelukt om nooit meer terug te gaan naar die +10 kilo door het ook eenvoudig te houden. Dus ik herken wel veel uit je blog. Bijvoorbeeld dat je heus wel een taartje kan snoepen, maar niet een hele taart hoeft op te eten. Niet dat ik dat ooit deed, maar ik at wel heel veel (tja, Indo hè). Ik kan nu wel met gemak dingen weigeren. Ook omdat ik niet meer terug wil naar mijn oude gewicht, omdat ik het gewoon zonde vind van al mijn moeite. Mijn voornemens zijn ook niet elk jaar afvallen, maar juist zo door blijven gaan. En het gaat al meer dan 10 jaar goed.

  17. Knap dat je zo veel afgevallen bent. Dit zijn écht goede tips. Fuck al die diëten die je verbieden om te zondigen. Dat zondigen zorgt er juist voor dat je een dieet kan volhouden. Kleinere porties en lekker fruit snacken tussendoor doen inderdaad wonderen.
    Ik ben al tevredener geweest met m’n lichaam, maar ik werk eraan. Ik probeer om te beginnen gezonder te eten, want sporten, nee. :’) Mijn grootste probleem is dat ik na het werk echt geen zin meer heb om nog naar de sportschool te gaan. Ik heb m’n abonnement dan ook opgezegd. Ik wandel tegenwoordig wel ontzettend veel en ga binnenkort aan yoga beginnen. Alle beetjes helpen. 🙂

  18. Wat super super knap van je! Ik herken je helemaal niet terug op die andere foto. Diep respect vanaf hier dat je het maar hebt geflikt. 30 kg is namelijk echt niet niks. Ik ben zelf heel tevreden met mezelf op dat vlak gelukkig. Natuurlijk heb ik zoals alle andere mensen natuurlijk ook dingen aan mezelf die ik niet mooi vind. Maar ik ben blij met het figuur wat ik heb 🙂

  19. Onwijs knap dat dit jou is gelukt! Je ziet er ook geweldig uit! Ik ben ook dol op lekkere dingen, maar inderdaad: met mate en met een wat actievere levensstijl houd je die extra kilootjes buiten de deur 😉

  20. Op dit moment ben ik niet tevreden. Ik ben 1,5 jaar geleden heel veel afgevallen, maar toen leefde ik op zakjes en repen. Dus in no time zat alles er weer aan. Nu het mooie weer komt baal ik daar wel van, dus nu fiets ik elke dag de kinderen naar school, dat maakt op een dag toch een uur fietsen. Ik loop op woensdag de krantjes met de meisjes ( een uur ) en ik moet nu nog even letten op mijn eten. Maar, de wil begint te komen!

  21. Eerlijk en openhartig artikel, denk dat dit mij wel helpt. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar niets lijkt te werken. Nu ben ik inderdaad ook totaal niet van het sporten en wel van het ongezonde eten.. Ik ga hier eens aan denken 🙂

  22. Goeie tips vind ik, hier help je denk ik een hele hoop mee! Ik heb trouwens oprecht bewondering wat je allemaal hebt bereikt, je ziet er prachtig uit meid!

  23. Hi!
    Ik wil je even complimenteren met je schrijfstijl. Ik ben nu al een tijdje door je blog aan het scrollen en ik vind jouw manier van schrijven zo grappig! Echt heel leuk om te lezen ?
    Ik ga weer even verder lezen ?
    Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven