Aanbiedingen waar je zo weinig aan hebt dat het bijna irritant is

Het is wel te begrijpen dat je als merk of winkel geen dingen gratis weg kan geven, maar ook nog wel wat leuks voor je klanten wil organiseren. Maar als je het doet, doe het dan goed. En doe het niet op sommige manieren … die vaak alleen maar in teleurstelling eindigen. Is ook niet echt positieve binding met je merk, maar dat marketing geklets ter zijde.

 

KORTING OP ALLES* (met uitzondering van …)

Ja, en wat is de uitzondering? PRECIES. Uitgezonderd van korting is alles wat mooi of interessant is. Het enige wat je wél wil kopen zit geen korting op. Natuurlijk heb je wel eens wat gekocht omdat het in de aanbieding was, maar dan moet het nog wel een goede deal zijn. En niet iets wat je simpelweg helemaal niet wil. Zonde.

 

Korting tot wel 70%*

Alweer zo een irritant sterretje hé. In 9 van de 10 gevallen zijn er 3-en-een-halve aanbiedingen waar daadwerkelijk die korting op zit, en da’s dan echt zo een prullaria geval wat bijna niemand wil kopen. De rest zit dan 10% korting op, ofzo. Of gewoon helemaal niks. Moet ik van binnen altijd een beetje om huilen.

 

410E8CE0-2C41-4FCE-9C97-2751F49CF6B6

 

SORRY MEVROUW IS VERKEERD GELABELD.

Hier word ik nou echt pissig van. Ik wist niet dat het kon, tot het me overkwam. Dit was dan niet met make-up, maar met een jeans. Ik pak. een afgeprijsde jeans. Van een plank waar 324802898302 dezelfde jeans liggen, die ALLEMAAL afgeprijsd zijn. Ik ga ‘m afrekenen. Komt de gewone prijs zonder korting op het scherm. Dus ik zeg -me beseffende dat ik als de ultieme gierige klant overkom- dat het in de aanbieding is. Een half jaar later komt de mevrouw in kwestie erachter wat er aan de hand is: hij is verkeerd gelabeld en hoort niet afgeprijsd te zijn. Pardon? En die hele stapel jeans dan? Goede jeans vinden is zeldzaam, dus ik heb die broek alsnog gekocht. Met een hele zure bakkes. Maar ben wel blij wanneer ik ‘m aan heb. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?

0,5% korting bij aankoop van 90829302 artikelen

Ja, ik overdrijf. Houd ik van. Maar 20% korting op het goedkoopste artikel bij aankoop van minstens zo veel artikelen … is me te veel moeite. Als je in een wat minder luxe positie zit is elke euro korting natuurlijk mooi meegenomen. Maar het doel van dit soort acties is vaak puur mensen trekken. En ik denk niet dat je er zo veel nieuw publiek mee trekt. Of zit er toch een gekke werkende psychologie achter?

Wat vind jij nou echt een onzinnige aanbieding?