Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/6/9/6/matteandshimmer.nl/httpd.www/wp-content/plugins/pathomation/public/class-pma-wordpress-public.php on line 107 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/6/9/6/matteandshimmer.nl/httpd.www/wp-content/plugins/pathomation/public/class-pma-wordpress-public.php on line 111 Warning: Undefined variable $sessionId in /customers/6/9/6/matteandshimmer.nl/httpd.www/wp-content/plugins/pathomation/public/class-pma-wordpress-public.php on line 118 Warning: Undefined variable $url in /customers/6/9/6/matteandshimmer.nl/httpd.www/wp-content/plugins/pathomation/public/class-pma-wordpress-public.php on line 119 Hoe PostNL ons allemaal naait | MATTE & SHIMMER

Hoe PostNL ons allemaal naait

En niet zo’n beetje ook. Natuurlijk kun je niet alle medewerkers over 1 kam scheren, maar het bedrijf PostNL heeft het lekker voor elkaar gekregen om ons systematisch te naaien. En er nog mee weg te komen ook. Er is echt iets structureel extreem klantonvriendelijk. Niet eens 1 iets. Meerdere dingen.

De pakketdienst speelt belletjetrek

Dit is niet het ergste wat ze doen, maar zeker vervelend. Als je een pakket verwacht, denk dan maar niet dat je even naar de WC kan of ergens anders dan op de begane grond van je woning kan zijn. Zodra de bel gaat begint het nationaal kampioenschap zo-snel-mogelijk-naar-de-deur-rennen, en als je dat niet wint heb je lekker helemaal voor niks op je pakketje zitten wachten of misschien zelfs wel een dag vrij genomen.

Da’s niet het enige hoor. Vervalste handtekening, in ongepaste gevallen bij de buren leveren of gewoon lekker voor de deur of in de tuin neerleggen. Heb het allemaal voorbij zien komen.

Je krijgt de neiging om nogal chagrijnig te worden op de bezorger, ik in ieder geval wel. Maar kun je het ze kwalijk nemen? In plaats van een vast loon wordt er -van wat ik heb vernomen, correct me if I’m wrong- gewerkt met stukloon; je loon is dan gebaseerd op het aantal pakketten dat je succesvol aflevert. En dán is tijd pas écht geld. Dus rennen en vliegen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te bezorgen. Leuke manier om je medewerkers en klanten tegen elkaar op te zetten.

 

box-2687558_960_720

 

Ja, helaas, kwijt, dikke pech

Ik heb het nu pas zelf voor het eerst meegemaakt, een op magischer wijze verdwenen pakket. Wél erg veel van anderen gehoord.

Wat doen sommige medewerkers? Lekker winkelen tussen de pakketjes van anderen? PostNL houdt zichzelf of de medewerkers toch niet aansprakelijk, dus je baan zul je er niet door verliezen. Een vergoeding kan je als consument naar fluiten. Tenzij het pakket verzekerd verstuurt is. En zelfs dan wringt PostNL zich in alle mogelijke bochten en hoeken die nog nét binnen het kader van de wet vallen. Alles om maar geen cent uit te hoeven keren.

Klantvriendelijkheid? Imago? Wat maakt het uit als je als bedrijf bijna het monopolie hebt! Als consument kun je vaak ook niet kiezen met wélk postbedrijf je order geleverd gaat worden wanneer je bestelt. Daar heeft het bedrijf al voor gekozen.

Dus ja, ik ben het systematische genaai een beetje zat. Maar ja, wat doe je eraan? Hopelijk verandert er nog eens een keer iets structureels. Tot die tijd zal ik er maar mee moeten zien te leven.

Wat voor mafs heb jij meegemaakt met de post?