Hoe PostNL ons allemaal naait

18
4824
views

En niet zo’n beetje ook. Natuurlijk kun je niet alle medewerkers over 1 kam scheren, maar het bedrijf PostNL heeft het lekker voor elkaar gekregen om ons systematisch te naaien. En er nog mee weg te komen ook. Er is echt iets structureel extreem klantonvriendelijk. Niet eens 1 iets. Meerdere dingen.

De pakketdienst speelt belletjetrek

Dit is niet het ergste wat ze doen, maar zeker vervelend. Als je een pakket verwacht, denk dan maar niet dat je even naar de WC kan of ergens anders dan op de begane grond van je woning kan zijn. Zodra de bel gaat begint het nationaal kampioenschap zo-snel-mogelijk-naar-de-deur-rennen, en als je dat niet wint heb je lekker helemaal voor niks op je pakketje zitten wachten of misschien zelfs wel een dag vrij genomen.

Da’s niet het enige hoor. Vervalste handtekening, in ongepaste gevallen bij de buren leveren of gewoon lekker voor de deur of in de tuin neerleggen. Heb het allemaal voorbij zien komen.

Je krijgt de neiging om nogal chagrijnig te worden op de bezorger, ik in ieder geval wel. Maar kun je het ze kwalijk nemen? In plaats van een vast loon wordt er -van wat ik heb vernomen, correct me if I’m wrong- gewerkt met stukloon; je loon is dan gebaseerd op het aantal pakketten dat je succesvol aflevert. En dán is tijd pas écht geld. Dus rennen en vliegen om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te bezorgen. Leuke manier om je medewerkers en klanten tegen elkaar op te zetten.

 

box-2687558_960_720

 

Ja, helaas, kwijt, dikke pech

Ik heb het nu pas zelf voor het eerst meegemaakt, een op magischer wijze verdwenen pakket. Wél erg veel van anderen gehoord.

Wat doen sommige medewerkers? Lekker winkelen tussen de pakketjes van anderen? PostNL houdt zichzelf of de medewerkers toch niet aansprakelijk, dus je baan zul je er niet door verliezen. Een vergoeding kan je als consument naar fluiten. Tenzij het pakket verzekerd verstuurt is. En zelfs dan wringt PostNL zich in alle mogelijke bochten en hoeken die nog nét binnen het kader van de wet vallen. Alles om maar geen cent uit te hoeven keren.

Klantvriendelijkheid? Imago? Wat maakt het uit als je als bedrijf bijna het monopolie hebt! Als consument kun je vaak ook niet kiezen met wélk postbedrijf je order geleverd gaat worden wanneer je bestelt. Daar heeft het bedrijf al voor gekozen.

Dus ja, ik ben het systematische genaai een beetje zat. Maar ja, wat doe je eraan? Hopelijk verandert er nog eens een keer iets structureels. Tot die tijd zal ik er maar mee moeten zien te leven.

Wat voor mafs heb jij meegemaakt met de post?

18 REACTIES

  1. ik heb het zelf met DHL gehad, dat ik thuis zat te werken aan de tafel voor mijn raam zodat ik zeker weten de bezorger zou zien aankomen. Kreeg ik na 3 uur wachten ineens een mailtje van ooh je was niet thuis blablabla… dikke *PIEP*! Die lui hebben er gewoon geen zin in i guess en daar zit je dan maar te wachten voor jan doedel… >.<

    • Die hebben wij dus ook gehad. Man hele dag vrij genomen en thuis gebleven, zwaar gefrustreerd dat ze niet zijn geweest, om 21:08 uur zo’n mailtje.
      En de volgende dag ook gewoon buiten het aangegeven tijdvak bezorgd. grrrr
      Gelukkig verder geen nare ervaringen met bezorgdiensten, al gaf een bezorgddame in minirok wel (onbedoeld?) een showtje tijdens het uitstappen uit het busje…

  2. Met PostNL bijna nooit problemen. Met DHL daarentegen… Duizenden. Ik haat DHL echt. Laat het ook liever elders bezorgen. Dan komt het nog goed. Pas kon dat niet, toen had ik pakket gemist. De bezorger had mijn pakket niet terug in de rit gescand waardoor ie retour ging na een week. En dat duurde ook nog een week. Verzender het toch als retour behandeld terwijl ze zeiden van niet. Kom ik opnieuw bestellen. Ook keer gehad dat ik thuis was en bericht kreeg dat ik niet thuis was. Geen bel gehoord en die is niet te missen bij mij. Echt irritant dat DHL. Liefste laat ik pakketten elders bezorgen, dan kan ik ’t in m’n eigen tijd ophalen. Bij PostNL kan je daar nu wel al voor kiezen voor de 1e bezorging. Dat vind ik wel fijn.

  3. Voorheen hadden we altijd vaste bezorgers die zelfs een praatje met me maakte waarom ik in godsnaam zoveel pakketjes heb. Blogger, geld verdienen, pr pakketjes, ze staan je daar aan te gapen als je het verteld! De volgende keer dat ze komen groeten ze je bij je naam. NU zijn het elke keer andere mensen die niet eens aanbellen maar keihardddd op de voorruit tikken. Wat ook is gebeurd dat ze een papiertje bij de buren achterlaten dat hun pakketje zogenaamd bij ons is achter gelaten en dan krijg je boze buren voor je deur die denken dat jij hun pakketje niet wilt afgeven terwijl we niks hebben! Gelukkig nooit een pakket kwijt geraakt (tikt het af)!

  4. Onze pakketjesman ken ik eigenlijk alleen van uitgestrekte arm, hij staat dan al in sprintpositie klaar. Gelukkig wel een aardige man verder, wanneer je bijvoorbeeld samen in de lift staat.

    Ik maak verder weinig gekke dingen mee met de pakketbezorgers, ondanks dat ik toch heel wat bestel. Als je zware pakketten bestelt, dan hebben ze altijd wel even tijd om te klagen over het gewicht. 😉
    Van DHL had ik trouwens een keer een wel héél vriendelijke man, die kreeg ik bijna niet beleefd weg.

  5. Ik heb zelf voor DPD gewerkt. Maar één collega ging ook zelf ‘winkelen’ tussen de pakketjes. Nou, deze gozer is er dus mooi wel uitgeknikkert! Hoe dat bij PostNL zit weet ik niet exact. Maar ik weet dus wel dat pakketjes inderdaad per afgeleverd pakket worden betaald. Ik als ex-pakketbezorger weet hoe frustrerend het is als degene ook nooit thuis is. Zelf ben ik ook bijna nooit thuis en pakketbezorgers brengen alles naar de buren, zo gaat dat hier altijd en dat functioneert super want het zijn oude mensen die graag pakketten ontvangen voor een ander, inmiddels zijn zij het pakketjesverzamelpunt van de straat,haha!

    En anders een kleine tip voor als je je pakket toch alsnog snel wilt hebben. Hang een briefje op je deur met of een neerzettoestemming, burenbelevering of dat het pakket gelijk naar het servicepunt kan. Dit vond ik als pakketbezorger echt super werken!
    Maar ik was dan ook geen belletje-trek pakketbezorger. Ik hanteerde altijd de 20 seconden regel. Wanneer ik niks hoor en er niemand komt, vertrek ik weer. En met warm weer keek ik voorzichtig of mensen in hun tuin waren (zonder meteen in te breken op hun privacy) een simpele; Joehoe! Ik heb een pakket voor U, dat werd altijd gewaardeerd!

  6. Ik heb nooit problemen met PostNL, maar het scheelt ook dat we een super lieve overbuurman hebben, die altijd onze pakketjes aanneemt als we niet thuis zijn. De buurvrouw stuurt de pakketjesman af en toe gewoon weg.

  7. Bij mij raakte er zo ontzettend veel post kwijt, of postbodes die niet 1 trap op willen terwijl ik met mijn gekneusde rug niet zo snel de trap af kon.
    Onlangs een gesprek gehad met de afdeling leider van postnl en op magische wijze kwamen er maar liefst 6 verdwenen post stukken binnen welke ik al sinds juni verwachtte.

  8. Wat jij altijd hebt met die snelle bezorgers heb ik dus altijd met UPS. Ze komen altijd op van die onmogelijke tijden dat niemand thuis is, ze geven nota bene ook geen tijdsvak aan en dan bellen ze heel zachtjes aan en rennen ze weg en in plaats van dat ze het bij de buren proberen of de volgende dag terugkomen dumpen ze het bij zo een UPS-service punt en moet je weer naar een of ander afgelegen raar winkeltje om het op te halen. Echt ver-schrik-ke-lijk. Ze doen het er gewoon om heb ik altijd het idee.

  9. Breek me de bek niet open, ik heb zelf bij de post (brieven etc) gewerkt. Dat is echt een waardeloze werkgever. Het enige leuke wat ik eraan overgehouden heb is een paar mooie Ecco laarzen die ik met korting gekocht heb.
    Afijn, nu heb ik wel een aardige bezorger maar ik heb ook schreeuwende ruzie gehad met een ander. Brutaal, gewoon een eikel was het.
    Man, ik herken het ook.. ik durf gewoon niet naar het toilet te gaan.
    Drie keer indringend aanbellen (we hebben de bel al vervangen vanwege de herrie) en dan zeggen dat ze de bel niet buiten horen. So what, misschien heb ik wel een doven bel!
    En erger… ik geloof dat het DPD is, zij kloppen ook nog eens keihard op de deur. Alsof er een arrestatieteam voor de deur staat.
    Ik vind de TNT een waardeloze werkgever, ik heb het nog best lang volgehouden maar op een dag was ik het helemaal zat. Ben toen direct gestopt. En trouwens ging mijn “meerdere” er ook vandoor, ergerde zich ook kapot aan hun beleid.

  10. Wat een herkenbaar onderwerp is dit! Sterker nog: vanmorgen had ik nog een PostNL irritatie! De bel ging, ik stond boven aan de trap en liep direct naar beneden. Ik deed de deur open maar de bezorger stond al bij de buren voor de deur! En tijdens mijn vakantie heeft een pakje gewoon de hele week buiten gestaan. Slecht toch!? Ik weet hoe het werkt en snap ook dat de bezorgers niet eens de schuldigen zijn, maarja dat zijn net de mensen die wij zien haha. En ik vind het gewoon onbeschoft!

  11. Ik vind het altijd weer spannend als je iets besteld hoe het aankomt. Niet per se bij Post NL, want die vind ik vaak juist wel prima. Maar dat is omdat ze daar vaak toch een wat langere tijd dezelfde bezorger hebben, dus dan weet ik dat diegene wel echt aan gaat bellen en snapt hoe onze deur opengaat. (Bij ons moet je via zo’n telefoon beneden de deur open doen en dat snapt niet iedereen.)
    Heel vaak thuis ben ik ook niet meer, dus dan is het wel vervelend als je iets besteld hebt en het komt een dag te laat wanneer je er niet bent. Dat had ik laatst ook en toen duurde het nog een paar dagen voordat ik hem eindelijk op kon halen bij een ophaalpunt. Kunnen zij ook niks aan doen, maar dat is wel stom soms. Gelukkig was dat ophaalpunt dichtbij en kom ik daar vaker. Soms sturen ze je echt de halve stad door of naar van die enge winkeltjes in van die halve spookwijken. Ik heb één keer gehad dat ik meer dan een half uur met de bus zou moeten om mijn pakketje op te halen, terwijl ik gewoon open had gedaan, dat was toen door een lokaal bedrijf dat pakketten van Post NL overnam zonder dat je daar als klant van op de hoogte werd gesteld. Ik daar heen bellen en zeggen dat ze maar nog een keer komen want ik was er gewoon en heb open gedaan, maar nee dat kon niet uit. Toen kon mijn vriend mij gelukkig brengen met de auto.

  12. Super naar! Ik heb dat gelukkig niet, mijn bezorger is echt een schat. Komt door mijn blog én shopverslaving heel erg vaak langs, en maakt dr altijd een feestje van. Altijd vrolijk, aardig en altijd wel in voor een praatje. Echt beste vrienden mee geworden! Jammer, hij vertelde deze week dat hij een andere baan gaat zoeken, hopen dat we met de volgende ook geluk hebben!

  13. O hoe herkenbaar! Had eerst een vaste pakketbezorger echt een topvent. Helaas al een tijdje anderen nu. Na aanbellen zijn ze zo brutaal in een nanoseconde al voor je raam te staan waar je blijft. Toen ik een keer van boven moest komen was hij al op de terugweg naar zn bus. Ook 1 van mijn pakketten is zoek. Ze hadden het bij een afhaalpunt afgegeven maar waren vergeten het kaartje in de bus te doen dat het daar lag. Na oeverloos mailen na een maand maar opnieuw besteld…

  14. Ik heb veel afschuwelijke verhalen gehoord. Maar zelf gelukkig, afkloppen, nog niks ernstigs meegemaakt eigenlijk. Wel dat ze altijd ongeduldig aanbellen en gelijk naar de buren lopen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER