Cheesy maar waar | Jezelf minder druk opleggen & meer ontspannen

10
154
views

Normaal gesproken ben ik niet zo van de mindstyle artikelen, maar dit soort dingetjes kunnen best wel handig zijn. Ik ben een redelijk stressvol persoon, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Aan de hand van deze tips worstel en wurm ik mezelf ietsje handiger door het leven.

Kijk, er is niet één dikke gouden tip die leidt tot een zorgeloos en perfect Instagram waardig leven. (Instagram is trouwens ook maar een verzameling van -vaak bewerkte- momentopnames.) Mooier kunnen we het niet maken, wel makkelijker, zei een slimme instantie ooit.

 

Valentijnsdag make-up

 

1. Moet het écht nu gedaan worden, of moet het van jezelf?

Wanneer je als een stresskip zonder kop door het huis rent omdat je to-do-list tot aan de voordeur van de overburen hangt, denk dan even goed na: moet dit allemaal echt nú gedaan worden, of heb ik het gewoon zo ingepland en kan het eigenlijk ook een andere keer? Een béétje uitstelgedrag kan af en toe geen kwaad. Met mate. We moeten ook van het leven kunnen genieten. Eet even lekker dat ijsje en huppel door het park, stofzuigen kan morgen ook wel.

 

2. Doe eens een hele dag niks. Yep, 24 uur.

Het lijkt onmogelijk om voor elkaar te krijgen: een hele dag niks hoeven doen. Maar aan de hand van tip 1 kun je best wel lekker een dagje vrij plannen. Als het rotweer is ga je lekker in je tijgeronesie met een zak chips series kijken, en als het mooi weer is kun je lekker buiten een rondje lopen. Of alsnog in je onesie series kijken, maar dan met ijs. Kan jou ’t schelen.

 

img_14791

 

3. Ga lekker op tijd naar bed

Ik betrap mezelf er vaak genoeg op: de hele avond bezig ‘moeten’ zijn met dingen, terwijl ik fysiek al semi in coma aan het raken ben van slaap. Vreselijk. Als je leert of studeert: je brein heeft slaap nodig om informatie te verwerken en op te slaan. Als ik in m’n tentamenweek zit en ik ‘moet van mezelf’ het boek nog uitlezen voor ik ga slapen, stop ik op een gegeven moment gewoon. Als ik goed geslapen heb merk ik gewoon dat alles beter is blijven hangen, en kom ik ook nog eens makkelijker uit bed om de volgende ochtend weer verder te leren. Als je niet leert of studeert: na een lekker nachtje slaap heb je weer veel meer focus en heb je misschien in een uurtje af waar je de vorige avond nog veel langer mee bezig zou zijn geweest.

 

4. Wanneer heb je voor het laatst écht iets leuks gedaan?

Sta eens wat vaker stil bij leuke dingen doen. Van leuke dingen kan je zo veel motivatie en positieve energie krijgen! Soms ga ik op school, tijdens het leren of in een drukke periode gewoon een uur lang naar vakanties kijken. Of naar plaatjes van het Tikibad. Dat soort dingen. Plan het in, dan heb je nog eens wat om naar uit te kijken. Misschien is dit voor veel mensen vanzelfsprekend, maar met m’n stress-dna ontgaat het fenomeen ‘leuke dingen doen’ me nogal snel, vooral in drukke periodes.

 

gran canaria vakantie

 

5. Heb een keertje schijt

Weer zo cheesy maar waar: we leven in een wereld met veel prestatiedruk en perfectionisten. Ik heb er ook last van. Als je er geen last van hebt vind ik je een wonderbaarlijk mens. Als je perfectionistisch bent zul je vaak van anderen gehoord hebben: laat het eens los. Van mij hoef je het niet volledig los te laten, want perfectionisme kan ook gewoon helpen bij motivatie en mooiere resultaten. MAAR. Af en toe mag je wel schijt hebben. Gewoon af en toe. Probeer het eens. Één keertje. Denk gewoon een keertje (of dwing jezelf het te denken): zo is het wel prima. En ga dan met je lazy perfectionist ass chocolademelk drinken op de bank. Als een trotse badass.

 

 

Hoe kan jij het beste ontspannen?

 

 

10 REACTIES

  1. Goed geschreven! Soms is het echt gewoon nodig om je niet zo druk te maken over bepaalde dingen. Gelukkig heb ik het uitstelgedrag-instinct al dus heb ik geen moeite met wat punten van mijn to-do lijst uit te stellen (vaak doe ik sommige dingen alsnog maar niet omdat het moet, maar omdat ik het zelf gewoon wil).
    Als ik wil ontspannen ga ik een stukje wandelen en neem ik mijn camera – en muziek – mee :)

  2. Fijne tips! Ik ben wel een beetje perfectionistisch en ik heb ook dat ik altijd alles af wil hebben voordat ik ga ontspannen. Dat is alleen totaal niet mogelijk, dus daarom maak ik maar gewoon een goede planner. Dan weet ik dat ik voor die dag wel klaar ben en dan lukt het ook beter. Daarnaast plan ik zo dat ik eigenlijk alles te vroeg af heb en dan heb ik ook de ruimte om af en toe een dag niks te doen.

  3. Goed geschreven. Soms moet je de dingen inderdaad gewoon even laten voor wat ze zijn. Ik ken het: als ik te veel hooi op m’n vork neem en door de bomen het bos niet meer zie, doe ik vaak gewoon niets meer. Werkt behoorlijk contraproductief, zo.

  4. Vooral je laatste tip wil ik vaker gaan gebruiken. Volgens mij doet dat de mens wonderen als we allemaal een beetje meer schijt hebben. Oke sommige mensen overdrijven dat heel erg, want ook dat is met mate. En 24 uur lang niks doen is HEER-LIJK!

  5. Dit sluit perfect aan op mijn blog van zondag! Het gekke is dat ik ‘even niks doen’ een veel zwaardere taak vind dan heel hard werken (ook al zijn het dingen die niet moeten haha)! x Josine

    PS slapen werkt echt :-)

  6. Momenteel kan ik echt genieten van een lang warm bad te nemen. Doordat ik een zoontje van bijna 4 maand heb slaap ik niet zoveel en heb eens nood aan en wat langer te slapen :(

  7. Goeie tips! Voor mij is het slaap gedeelte het meest belangrijk, ik ben helemaal kapot de volgende dag als ik niet lang slaap, dus het is altijd beter om gewoon te stoppen en een goede slaap te hebben!

LAAT EEN REACTIE ACHTER