Achter het scherm | School & angststoornis update

Het is weer tijd voor een persoonlijk artikeltje op de vrijdag. In plaats van een beetje geklets wilde ik jullie dit keer weer een update geven van hoe het écht allemaal gaat, met onder andere school. Ik heb namelijk eindelijk alle resultaten van de eerste periode binnen.

 

i heart makeup unicorns heart review

 

Het is echt al meer dan een maand geleden dat ik alle tentamens heb gemaakt en alle deadlines heb gehad. Stressvol! Vooral op de dagen dat ik tentamens moest maken kon je me wel aan een beademingsapparaat leggen, helemaal kapot van de spanning. Gelukkig heb ik door m’n leven heen geleerd om zelfs nog dingen te kunnen lezen en op te schrijven terwijl ik bijna neer aan het gaan ben, dus heb toch maar mooi die toetsjes ingevuld.

Toen wilde ik de cijfers. Maar op sommige cijfers mocht ik uiteindelijk dus wel een maand gaan wachten. Zo veel geduld heb ik niet, mensen. Maar ja, veel keuze had ik ook niet. Dan maar de digitale cijferlijst elk uur van de dag bekijken.

In mijn geval heeft hard werk gelukkig geloond, want ik heb alle vakken in één keer gehaald. Yaaaay! Meteen een slagroomtaart gekocht. En het hele ding in een dag opgegeten. Serieus. M’n laagste cijfer was een 6, voor een stom presentatie-achtig-vak. Als je iemand bent die zenuwachtig wordt van presenteren: gooi er een angststoornis en wat paniekaanvallen bovenop. Niet te doen man. Maar ik heb me er doorheen geslagen.

M’n hoogste cijfer was een 8,7, voor marketing nota bene. Nog nooit eerder zo’n vak gehad (want ik deed op de middelbare school lekker C&M zonder wiskunde; het pretpakket) en toch een mooi cijfertje binnengesleept. Ik wacht nog steeds op m’n gouden medaille.

 

img_14775

Ik heb nu echt te veel van dit soort foto’s. Maar oké, duimpje voor mezelf. Ik heb er trouwens nog meer.

Dus, nu is er een nieuwe periode van start gegaan, zou de stress nu minder zijn? Nee. Ik heb alweer 920930 deadlines. Voor na de kerstvakantie, uiteraard. Want ALLE deadlines worden altijd VLAK NA de vakantie gepland. ZODAT JE NOOIT ÉCHT VAKANTIE HEBT. Dus, over 4 jaar heb ik misschien weer een keer rust.

Alle gekkigheid en frustratie op een stokje, gaat het wel echt even wat minder met de angstproblematiek. Ik merk dat ik echt even toe ben aan rust en spanning zich enorm opstapelt, waardoor ik door de kleinste teleurstelling al uit m’n slof schiet en bij wijze van spreke gillend naar huis wil rennen. Sommige dingen lukken daardoor soms even niet. Ik moet gewoon even relaxen. Maar hoe doe je dat ook alweer?

 

Wat vind jij een goede manier om even helemaal te ontspannen?

 

 

 

 

 

 

Posts created 711

23 gedachten over “Achter het scherm | School & angststoornis update

  1. Haha, die vakantiesituatie is zo herkenbaar! Ik heb dit jaar voor het eerst in 5 jaar (!!) eindelijk weer eens een soort van kerstvakantie. Mijn eerste 3 toetsen worden voor de vakantie gepland en dan eentje na de vakantie. Kunnen we mee leven!

  2. Super dat je goede resultaten hebt geboekt in je eerste periode! Hoe moet je ontspannen? Uhhh daar ben ik zelf ook niet goed in dus tips kan ik je niet geven. Ik word juist onrustig van niks doen, ja, ik ben raar ofzo.

  3. Goed om te horen dat je alles in 1x hebt gehaald! Ik weet nog goed toen ik net begon met mijn studie, was een tijd was dat he. Maar voordat je het weet ben je klaar met je opleiding en wil je (soort van) terug naar school! Fulltime werken is anders dan ik had gedacht, wel een lekker inkomen voor meer makeup (yaaaas mijn verslaving). Met zulke cijfers heb je het echt echt goed gedaan! Naast dat je al je deadlines hebt en druk bezig bent met alles, is een online shop sessie de perfecte ontspanning (werkte voor mij dan) of een powernap!

  4. Je zou je eens kunnen verdiepen in Mindfulness? Dat kan al heel low-level met een gratis app op je telefoon en een koptelefoon. Mijn favorieten zijn “MindfulMomentje” en de Mindfulness app van de VGZ. Ik heb laatst ook de app van de Rituals geïnstalleerd en daar bleken ook mindfulness oefeningen in te zitten.
    Hopelijk heb je wat aan mijn tip!

    En: mochten je gedachten afdwalen van de mindfulness oefening naar alledaagse (stress)gedachten, dan is dat heel normaal. Gewoon beseffen dat het gebeurt, jezelf er niet voor berispen en je aandacht weer naar de oefening terugbrengen.

  5. Ik ken dat gevoel! Helpt bij mij om dan een dag uit te kiezen, of een deel van de dag op zijn minst, waarop ik even alles mag. In pyjama hangen, series kijken, telefoon uit, dat soort dingen. Of om even naar buiten te gaan, wandelen, of hardlopen, gewoon even met niks bezig zijn dan je omgeving en je lijf, en frisse lucht is goed voor je. Even alleen zijn, dus, eigenlijk. Lekker je gedachten laten gaan, als je ergens gaat lopen waar het stil is, even flink gillen, dat soort dingen.

    Afijn, volgens mij weet je best hoe je moet ontspannen, je geeft het alleen even geen prioriteit nu. Dus inplannen die hap! Je rust is belangrijker dan wat dan ook als je alles wilt volhouden!

  6. Wauw, wat goed van je! Ik volg ook het eerste leerjaar van een HBO opleiding, dus jouw verhaal klinkt met bekend in de oren. 😉 Voor mij werkt een ontspannend bad(met een Lush product natuurlijk) en een boek/film/serie altijd erg goed ter ontspanning.

  7. Gefeliciteerd met je mooie resultaten op je opleiding! Wel balen dat je nu geen echte kerstvakantie krijgt door de deadlines die daarna staan en je nu al zoveel spanning hebt. Bij ons hebben ze de deadlines met opzet allemaal op de vrijdag voor de vakantie gepland, dus bij mij zit het stressniveau nu ook aardig hoog. Dan krijg ik gelukkig wel echt vakantie, maar ik moet het eerst nog even halen tot daar haha!
    Bij mij helpt het qua ontspanning vooral om te gamen, lezen of als ik mij nergens op kan concentreren een serie of film te kijken. Mijn probleem is vaak dat ik wel ontspannende dingen wil doen, maar dat mijn hoofd nog doorgaat met alles wat ik moet doen. Als het enigszins mogelijk is qua planning is het misschien ook een tip om gewoon een dag even helemaal niets te doen om even op te laden.

  8. kan me voorstellen dat studeren met angststoornis er bij nog moeilijker is dan het al kan zijn <3 ik was zelf ook altijd rete nervous als ik moest presenteren, maar om 1 of andere reden dacht ik net van te voren altijd van fuck it, ik ga dit gewoon ff nailen like a boss 😀

  9. Wat super dat je alles in 1 keer hebt gehaald, daar mag je zeker trots op zijn! Ik herken die spanning wel, ik ben nu aan het afstuderen en dat is zo ontzettend spannend, haha. Echt relaxen lukt mij ook niet helemaal meer… Maar we maken er het beste van!

  10. Hey wat goed, gefeliciteerd met de goede resultaten! En ja, ontspannen is soms lastig als je onder zoveel druk staat he? Wat bij mij helpt is een lange warme douche/bad en daarna een schoon bed in met netflix. (En het liefste ook een kopje thee en een reep choco.)

  11. Wat goed dat je alles in 1 keer gehaald hebt! En tja in ontspannen ben ik ook niet altijd even goed maar een bad werkt vaak wel. Mobiel aan de kant, boek erbij, wat lekkers te eten en te drinken, maskertje. Dat is ook precies wat ik nu aan het doen ben. Ik heb alleen mijn mobiel niet aan de kant gelegd:-p

  12. Heel herkenbaar die stress! En dan dat lange wachten en dus nog meer stress.. Zonde van de tijd! Gelukkig heb je het gehaald! Kan je, op de nieuwe deadlines na, toch nog met een goed gevoel de vakantie in!

  13. Proficiat met je resultaten, wat goed! Ik heb zelf ook al heel lang last van angstproblematiek en wou je toch een hart onder de riem steken. Het wordt echt wel beter, maar het vraagt zoveel tijd.. Probeer genoeg ‘me time’ momentjes in te plannen waar jij eens even doet wat jij wil, zonder je iets aan te trekken van wat andere mensen van jou verwachten. Doe een verwenavond, ga een lekkere wandeling maken… Ik hoop voor jou dat je je snel beter voelt!

  14. Hoi Mariska,
    Wat kun je trots op jezelf zijn.
    Ik heb een sociale angststoornis en een depressie waardoor ik ben moeten stoppen met mijn studie. Het ging niet meer. Het is zo frustrerend dat ik niet kan doen wat ik graag wil. Op het moment kan ik niks, een normale baan kan ik niet aan.
    Ik vind het leuk om blogs te lezen en fijn om te lezen dat je het zo goed hebt gedaan op school. Die slagroomtaart heb je verdiend! x

  15. Je bent goed bezig lieverd! Het is normaal dat deze periode weer even alle stress naar boven haalt, maar zeker niet opgeven. Wat ik doe om te ontspannen ? Slagroomtaart eten zoals jij haha !

  16. Wat goed zeg dat je alles in 1 keer hebt gehaald! Misschien kan je een dag een verwendag van maken of een halve dag bijvoorbeeld de zondag ofso, lekker maskertje, series kijken etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven