drogisterij make-up look review

Blogtalk | Hoe krijg je samenwerkingen?

Hoe krijg je voor je blog samenwerkingen met bedrijven?

Ik ga ‘Achter het scherm’ -wat ik normaal gesproken op vrijdag plaats- eens afwisselen met wat Blogtalk. Dat doe ik over een onderwerp waar grotere ervaren bloggers wel bekend mee zijn, maar voor beginnende of minder grote blogs en lezers misschien wat onbekender is: hoe krijg je die samenwerkingen? Zelfs als je al veel ervaring hebt met samenwerkingen zitten hier misschien handige tips tussen.

 

drogisterij make-up look review

 

Houding

Laat ik beginnen met een heel belangrijk onderdeel waar je misschien in eerste instantie niet bij stilstaat: je houding. In kunnen schatten wat jouw blog waard is voor een bedrijf is daar cruciaal bij. Natuurlijk steek je tijd en moeite in je blog, wat voor jezelf en je lezers al veel waard is, maar een bedrijf schat de waarde van je blog op een andere manier in.

Dat moet je niet persoonlijk opvatten: de essentie van een bedrijf blijft winst willen maken. Als je geen winst wil maken, zul je eerder een non-profit organisatie zijn gestart. Voor een bedrijf is het dus belangrijk dat jouw blog iets aan dat proces toe kan voegen. In de vorm van aantallen bezoekers, maar ook het kunnen bereiken van een heel specifieke doelgroep kan van grote waarde zijn.

Wat dat met je houding te maken heeft? Reageer niet aanvallend en voel je niet beledigd wanneer een bedrijf je een aanbod doet wat jij misschien niet in verhouding vindt. Ten eerste kun je altijd onderhandelen en uiteindelijk vriendelijk afslaan als het niet bij je past. Het is niet goed voor je netwerk om onvriendelijk of aanvallend te reageren. En wie weet kun je er met wat onderhandelen nog een leuke deal van maken.

 

brush set aliexpress

 

 

 

Zo, dat was veel over de houding. Nu even wat concreter over die deals binnen slepen.

 

#taggen!

Om samenwerkingsaanbod te krijgen moet je wel te vinden zijn! Tag (relevante) bedrijven op je social media. Laat eens wat comments achter. Dat soort dingen. Zo word je sneller gevonden. Zorg ook dat je e-mailadres op je blog makkelijk te vinden is.

 

Trek de stoute schoenen aan

Je kan bedrijven ook zelf benaderen, door ze een e-mailtje te sturen, bijvoorbeeld. Dat lijkt me de meest gangbare manier.  Stuur niet een mailtje dat lijkt op ‘Hoi ik wil graag samenwerken, kijk maar op m’n blog, groetjes Piet’ maar kom daadwerkelijk met een idee, geïnspireerd door een product van dat bedrijf bijvoorbeeld. Vermeld er ook kort maar krachtig bij wat jouw blog voor toegevoegde waarde heeft, bijvoorbeeld dat jouw blog goed aansluit bij hun doelgroep, of vermeld je bezoekersaantallen.

Voel je wederom niet beledigd als je niks hoort of wordt afgewezen! Sommige bedrijven krijgen enorm veel verzoeken en kunnen het allemaal niet bijhouden. Veel bedrijven werken ook met specifieke campagnes in periodes. Als jouw idee daar niet bij aansluit of ze even niet aan het campagne voeren zijn, kan het soms helaas ook even niks worden.

 

L'oreal paris la palette glam review

 

 

PR bureaus

Ik vind het lastig om hier iets concreet én zinnigs over te zeggen, omdat het zó erg verschilt per PR bureau. Hoeveel bezoekersaantallen ze minstens willen zien verschilt echt gigantisch bijvoorbeeld. Maar ik heb wel 1 zinnig woordje te zeggen: vraag NIET in eerste instantie om spullen. Het komt simpelweg over alsof je niet samen wil werken maar gewoon spul binnen wil harken. Vraag bijvoorbeeld of je op de perslijst mag, om up-to-date gehouden te worden over de merken die ze representeren.

 

De aasgier; doe het gewoon niet

Ik hoef dit eigenlijk niet te zeggen, maar als je denk dat je een blog kunt beginnen en meteen spullen of geld binnen wil halen kom je jezelf snel genoeg tegen. Mensen prikken daar écht doorheen en het zal je imago weinig goeds doen.
Bloggen is voor het plezier!

 

Heb jij wel eens een aasgier gespot?

 

 

 

Posts created 724

34 gedachten over “Blogtalk | Hoe krijg je samenwerkingen?

  1. Haha een aasgier :-)! Nee ik heb ze niet gespot geloof ik. Weet alleen dat de grote bloggers vaak een artikel plaatsen die gesponsord is. Maar hee ze moeten ergens van leven. Zolang het erbij staat vind ik het geen probleem. Je geeft goede tips!!

  2. Oehh ik spot met regelmaat aasgieren en dat vind ik toch altijd jammer.. Vaak zie je dit ook aan een blog, gek maar waar.. Je moet bloggen in verband met je passie en spullen / samenwerking zijn vaak een super leuke bijkomstigheid maar daar moet het je niet om te doen zijn. Ik denk dat persbureaus en bedrijven daar ook redelijk snel doorheen prikken.

  3. Ik ken beide kanten van het verhaal, als blogger zijnde, maar ik heb daarnaast een eigen webshop gehad waar we dus dagelijks mailtjes kregen van bloggers die bedelden om gratis producten. En dat terwijl ze net 2 weken een blog hadden. Tsja, zo moet het dus niet 🙂 Helaas aasgieren genoeg ja! Zelf benader ik daarom nooit bedrijven. Gelukkig heb ik niks te klagen wat samenwerkingen betreft. En ook al zou ik ze niet hebben, ik blog om het plezier. Er zijn genoeg andere onderwerpen waar ik over kan schrijven 🙂

  4. Goede tips! Ik merk dat ik nu ik wat langer blog ik vanzelf mails krijg van bedrijven. Wel gaat het hun ook vaak alleen om linkbuilding en moet je weer uitkijken dat je je eigen seo daar niet mee verpest. Maar als je duidelijk aandacht schenkt aan je content, komen er dus ook vanzelf dingen op je pad. Ik heb 1 keer een bedrijf zelf benaderd omdat ik zo benieuwd was naar hun spullen. En stoute schoenen aantrekken levert dus soms ook een leuke tegenreactie op 🙂 Pr bureaus heb ik ook een paar aangeschreven voor de perslijst, waardoor ik ook hier en daar berichten ontvang. Leuk!

  5. Ik had een tijdje terug spullen op Marktplaats gezet om te verkopen, daar kwamen al mailtjes over binnen of ik het naar iemand wilde opsturen voor hun blog. Dan ging ik kijken naar de blog, en laat ik op z’n zachts gezegd zeggen dat ik ‘not impressed’ was. Het word keer op keer gezegd, je moet bloggen omdat je het leuk vind en niet voor de gratis spullen. Dat is het zo niet waard! Er gaat veel tijd en er kan veel geld in een blog gaan zitten. Dat geld kun je dan beter uitgeven aan die oogschaduw/lippenstift/nagellak die je dan zo graag wilt hebben.

  6. Leuk om te lezen! Inmiddels bestaat mijn blog al even en sta ik op perslijsten van een aantal PR-bureaus en krijg ik ook af en toe producten toegestuurd. Moet toegeven dat dat we erg leuk is. Maar het is inderdaad een bijkomstigheid, je moet wel van het bloggen houden, om altijd leuke en goede content te leveren. Voelt altijd wel als een compliment als bedrijven mijn blog weten te vinden.

    En Linda: wow, dat er zelfs via Marktplaats gereageerd wordt voor een blog, dat is echt zo raar.

  7. Haha, een aasgier. Ja zeker! Er zitten bepaalde mensen tussen die alleen maar dingen posten die ze gekregen hebben. Webshop zus, webshop zo. Die vind ik niet geloofwaardig! Zijn vaak ook dezelfde die volgen-ontvolgen… vervuiling van het bloglandschap eigenlijk.

  8. Als je ook echt alleen voor spullen en geld blogt, houd je het volgens mij ook niet zolang vol. Tenminste dat denk ik dan.
    Gelukkig ben ik zulke bloggers (nog) niet tegengekomen, maar aangezien ik bezig ben om iets op te zetten naast mijn blog, ben ik mij er wel van bewust dat ik zomaar eens mailtjes kan krijgen van bloggers die bedelen voor een item.

  9. Dat laatste punt is echt heel belangrijk. Ik krijg zelf regelmatig de vraag hoe ik aan al die free stuff kom. Degene wilt dat ook en gaat dan ‘ook maar een blog beginnen’. Vaak help ik ze uit de droom en zeg ik dat het bij mij minimaal 2 jaar heeft geduurd voordat ik ook maar ergens op de perslijst stond ?

  10. Ik laat het gewoon op me af komen! Als ik groter ben ga ik daar wat meer zelf naar op zoek maar nu vind ik de risico nog te groot om afgewezen te worden, hihi!
    Liefs,
    Elles

  11. ‘Hoi ik wil graag samenwerken, kijk maar op m’n blog, groetjes Piet’. Hihi, moest echt wel lachen. Het is wel zo dat ik in het begin niet comfortabel was met een bedrag vragen voor een samenwerking. Maar na een tijdje weet je inderdaad zelf wel hoe veel tijd je in een artikel stopt en mag je best wat vragen. Handige tips!

  12. Goede tips! Ik weet niet of iknhet aasgier mag/moet noemen. Maar ik volg al een tijdje een blog die 9 van de 10 keer alleen artikels plaats van reviews en spullen die zij mocht uitzoeken in webshops. Dan heb ik er al snel genoeg van zeg maar om diegene te blijven volgen. Het valt namelijk nu wel erg op en dat vind ik jammer.

  13. uhg, die aasgier… krijg wekelijks mailtjes in mijn mailbox of ik niet even mijn producten wil weggeven aan een andere blogger, laat staan of ik niet even mijn netwerk en connecties door wil sturen :’) like WTF

    zelf vind ik het fijn om te onderhandelen met bedrijven, zeker wanneer ze verwachten alles gratis van je te willen terwijl je er zelf gewoon een paar uur voor aan het werk bent! no way babycakes 😉

    wat ik zelf belangrijk vind is dat een blog er onderhouden uit ziet en ook met goede regelmaat geupdate wordt en er nieuwe en vooral vernieuwende artikelen online komen 🙂 wanneer je dit doet, komen de aanbiedingen vanzelf! have fun in what you do and it will show!

  14. Leuk artikel om te lezen!
    En ja, er zijn helaas zeker wat aasgieren actief!
    Weet je wat ik trouwens niet snap? Waarom PR bureaus niet op hun website zetten “Mail ons pas als je X aantal bezoekers hebt”. Dat scheelt hun vast veel werk en bloggers weten waar ze aan toe zijn.

  15. Fijne tips! Bij mij wisselt het intens, soms krijg ik in een maand verschillende “aanbiedingen”, soms voor maanden lang achter elkaar niets. Maar wat je zegt, je moet niet bloggen voor de samenwerkingen; dan is de pret er snel vanaf. Xx

  16. Leuk om te lezen, maar ik zelf blog niet voor gratis producten. Ik blog omdat ik het graag doe en ik koop mijn producten toch altijd zelf, maar zo nu en dan eens een leuke samenwerking is natuurlijk wel leuk :)!

  17. Haha leuk artikel! Dat over het taggen was nog niet in me opgekomen, handig, dat ga ik onthouden. Kijk ik zeg niet dat ik een geweldige blogger ben, ten slotte doe ik het voor mijzelf maar ik zie te vaak 13/14 jarige meisjes met hun blog die letterlijk zo zijn. “Hoi, ja ik wil spullen voor mijn blog”, “Ik blog nu al 2 maanden waarom ben ik nog niet een wereldster?” Aasgier dus.

  18. Aasgieren zijn er genoeg.. de een doet het met succes, de ander wordt afgewezen. Samenwerkingen gaan vaak heel leuk, oké , er was er een die tegenviel. Als er samples worden gestuurd, waarvan het lijkt alsof ze al gebruikt zijn houdt het op.

  19. Wat fijn je artikel! Bedrijven zelf benaderen lijkt me best spannend: voor m’n blog heb ik dit nog nooit gedaan, maar ik denk (na het lezen van je artikel) dat het helemaal niet zo’n gek idee is! Dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven