Over bloggen, bedrijven & samenwerkingen

Volgens mij is dit voor het eerst dat ik over een onderdeel van bloggen zelf schrijf, maar dit is ook een onderdeel waarin ik open- en eerlijkheid belangrijk vind.

Naarmate m’n blog groeit krijg ik meer te maken met samenwerkingen in verschillende vormen en maten. Bloggers begrijpen elkaar vaak wel volgens mij, aan de andere kant lijkt het ook alsof het nog best gevoelig kan liggen allemaal.

Elke samenwerking is verschillend. Soms met een klein bedrijf, soms met een groot bedrijf. Soms voor geld, soms in ruil voor een product, en af en toe kan een samenwerking in ruil voor social media aandacht ook voorkomen. Wanneer er -op mijn blog- voor een artikel is samengewerkt is dat altijd onderaan het artikel te vinden.

 

lippp

 

Ben je dan wel eerlijk in je artikelen?

Ik ben altijd zo eerlijk mogelijk, en toch heb ik weinig negatieve reviews. Hoe kan dat? Als een bedrijf niet bij mij of mijn blog lijkt te passen, ga ik liever niet op het aanbod in. Ten eerste wil ik niet met tegenzin schrijven en ten tweede pakt het voor niemand positief uit als ik een slechte ervaring in de wereld slinger, terwijl het product objectief gezien niet per sé slecht hoeft te zijn. (iedereen heeft een andere smaak, andere verwachtingen, ander huidtype, enz. Al die factoren spelen natuurlijk mee.)

‘Dit beïnvloedt mijn mening echter niet’

Dit zie ik vaak op andere blogs, bij artikelen over ontvangen producten. Ik denk dat het heel moeilijk is om totaal niet beïnvloed te raken. Wanneer een blogger deze zin gebruikt denk ik dat hij/zij wilt benadrukken dat er niet over feiten gelogen wordt, of het product ten onrechte opgehemeld omdat het gratis is geweest. Daar ben ik het wel mee eens.

Aan de andere kant denk ik dat het altijd wel een invloed heeft. Misschien ben je juist wel extra kritisch omdat je bang bent dat je onbetrouwbaar overkomt als je toevallig alleen maar positieve dingen te melden hebt over iets dat je gratis gekregen hebt. Of andersom. Daarom probeer ik zo veel mogelijk de ervaring te beschrijven. Wat mijn verwachtingen zijn, of het product daaraan voldoet, wat de mogelijkheden met het product zijn, bij welk huidtype het past, enz. Ik denk namelijk dat zeggen dat een product goed of slecht is te kort door de bocht is. Elk product heeft eigenschappen die weer bij andere mensen passen.

 

IMG_8926

 

Natuurlijk is het leuk om eens een mooi product te krijgen, of misschien zelfs wel betaald. Volgens mij is er niemand die daar niet blij mee zou zijn. Ik kan niet voor alle andere bloggers spreken, maar ik besef me wel degelijk dat een review die ik maak invloed kan hebben. Juist daarom vind ik het zo belangrijk om duidelijk te maken bij wie ik denk dat iets wel of niet zal passen.

Omdat ik gewoon wil dat iedereen blij is, blij wordt van m’n blog en een realistisch beeld heeft van de dingen waarover ik geschreven heb. Omdat ik vooral aan m’n lezers te danken heb dat ik deze mooie aanbiedingen kan krijgen. Die verdienen het dan zeker om te weten hoe het nou echt zit, toch?

 

Ik sta altijd open om vragen te beantwoorden! Echt, ik ben een open boek.

Ben jij nog benieuwd naar iets wat met bloggen en samenwerkingen te maken heeft?

& nog een heel erg grote bedankt voor alle lieve lezers, reacties en volgers!

 

Posts created 721

41 gedachten over “Over bloggen, bedrijven & samenwerkingen

  1. Wat ik nog lastig vind, is het uitvinden van je eigen waarde. Want op een gegeven moment vertegenwoordigt een samenwerking een bepaalde waarde. Maar ja…wat dan? Hoeveel? Etc. Fijn artikel, Mariska!

  2. Juist doordat je bij reviews schrijft, dat je denkt dat ze geschikter zijn voor een koele/warme ondertoon, of dat het voor jouw droge huid weinig doet en dat je denkt dat het meer bij huidtype x past…. wordt jouw blog interessant. Ik weet bijvoorbeeld dat ik vaak dezelfde kleur foundation nodig heb als een andere bepaalde blogger die ook nog eens het zelfde huidtype heeft.
    In dit geval ben jij veel donkerder dan ik, maar we hebben wel beiden een droge huid. Ik merk dat wij veel dezelfde favorieten hebben. Dus soms kan ik op basis daarvan gewoon aannemen dat het ook wat voor mij is.
    Daarnaast vind ik het ook leuk om nieuwe bloggers te supporten. Weer een nieuwe frisse blik. Jij bent een van de weinige die al over Colorpop, Jeffree Star of bestellingen via ali exspress of shipito schrijft. Jij was de eerste!

  3. Het is lastig om een goede balans te vinden. Ik ben ook van mening dat al she iets krijgt toegestuurd van een merk dat dat je beoordeling echt wel beïnvloed. Het hoeft niet veel te zijn maar het feit dat je iets gratis hebt gekregen speelt zeker mee. En als je uitlegt waarom iets voor jou niet werkt dan kan ieder voor zich ook bedenken of dat ook een reden is om het product niet te kopen, of juist wel.

    1. Ik weet niet meer exact wanneer dat was, na 3-6 maanden kreeg ik heel af en toe een mailtje voor een samenwerking. En dat wordt dan langzaam vaker. Maar of en wanneer een bedrijf je benadert hangt van heel veel dingen af. Hoe groot/klein je bent, of een bedrijf juist met kleine of grote bloggers wil werken, hoe vindbaar je bent op Google, en meer dingen waar wij misschien geen weet van hebben. Als je het er uitgebreid over wil hebben mag je me ook een mailtje sturen 🙂

  4. Ik vind jouw blog juist zo ontzettend fijn omdat ik merk dat je producten reviewt waar je zelf erg benieuwd naar bent én die ik op andere sites niet zo snel tegenkom. Ik vind je daarnaast altijd heel eerlijk en genuanceerd tot een conclusie komen. Waarbij je een product soms inderdaad niet compleet afkraakt, omdat elk product wel goede eigenschappen heeft. Dit soort artikelen vind ik ook heel erg fijn! Lekker duidelijk en open!

  5. Zelf zet ik het er ook altijd bij wanneer ik een product heb ontvangen en dat dit mijn mening niet beïnvloedt. Ik snap dat dat laatste wel een lastig punt is en daarom vind ik het zelf ook belangrijk om de hele ervaring te beschrijven en of het misschien voor een bepaald type huid beter zou werken bijvoorbeeld. Mijn mening wordt denk ik niet echt beïnvloedt als ik iets krijg (anders zou ik het ook niet erbij zetten in mijn artikels), maar ik merk wel dat ik bij een duur product vaak wat kritischer ben dan bij een goedkoop product (of dat nu zelf gekocht is of gekregen).

  6. Vind het heel goed dat je altijd eerlijk bent, maar je hebt helemaal gelijk: het is heel moeilijk om je totaal niet te laten beinvloeden wanneer je iets gekregen hebt of zelfs geld krijgt voor een artikel. Ik merk dit zelf ook; je wilt toch dat de PR-persoon tevreden is en nog eens bij je aanklopt. Toch ben ik altijd eerlijk, want eerlijkheid duurt het langst 😉 Kreeg laatst zelfs te horen van een PR-dame dat ze het juist waardeert als bloggers kritisch zijn, ook op producten van dat betreffende merk. Dus zo erg is het niet!

  7. Je wordt inderdaad altijd wel een beetje beïnvloedt, de één eerder dan de ander, maar sowieso wel een beetje. Ik vind het fijn dat je zo eerlijk en oprecht bent! Vooral met make-up vind ik het echt belangrijk dat een blogger eerlijk is. Thanks daarvoor! 🙂

  8. Eerlijkheid duurt het langst toch? Ik vind je blogs altijd duidelijk en openhartig. Ik zelf krijg ook regelmatig aanbiedingen en als het product me niet aanstaat dan zeg ik dat eerlijk tegen het bedrijf, zo voorkom je negatieve recensies!
    Liefs Josine

  9. Fijn om te horen dat het zo goed gaat met je blog! Ik heb ook wel eens een samenwerking gehad en dat ik toch wel een paar negatieve puntjes over het product had. Maar ze vonden juist fijn dat ik zo eerlijk erover was. -x-

  10. Ik snap je wel. Ik plaats zelf wel onder m’n artikel dat het mijn mening niet beïnvloedt, maar dat is omdat ik dat echt zo voel. Ik wil niet aardig gevonden worden door een bedrijf, ik wil gewoon een eerlijke mening kunnen verkondigen. Daarom koop ik ook veel producten gewoon zelf.

  11. ja je hebt wel gelijk. we denken niet beïnvloed te zijn, maar bij sommige samenwerkingen zijn we zo blij dat we dat wel zijn! ik schrijf ook nooit negatieve reviews. als ik niet tevreden ben, laat ik dat de klant weten. En dan heb ik zelf de voorkeur om het niet te plaatsen en dat vind de klant dan eigenlijk ook altijd prima.

  12. Er heerst idd nog altijd een taboe rond samenwerkingen, wat toch wel jammer is! Tegenwoordig heb ik het idee dat er vaak een middenweg wordt gezocht bij merken. Dat YouTubers bijvoorbeeld een merk zowel laten voorbij komen bij een dislikes als een faves video maar met een ander product. Zelf heb ik ook al samenwerkingen afgeslagen waarvan ik vind dat ze niet bij mij/m’n blog passen. Super leuk dat je hierover schrijft en meepraat!

  13. Ik vind dat je altijd open en eerlijk moet zijn, maar wat jij ook zegt, ik zal misschien niet zo snel een samenwerking aangaan met merken die mij niet passen. Vandaar dat er minder vaak minder positieve reviews op mijn blog komen. Maar eerlijkheid vind ik echt heel belangrijk, ook om geloofwaardig over te komen.

  14. Heel herkenbaar artikel! Het belangrijkste is dat het je eigen mening is. Het moeilijkste in het begin vond ik het vragen van een vergoeding. Hoeveel vraag je dan.. Je wilt niet teveel vragen maar ook niet te weinig. Dit zijn best wel lastige dingen. En ik ben niet altijd positief over een product ook niet als ik het gratis heb gekregen. Wel formuleer ik het op een manier zodat het niet schadelijk is voor het merk. Zo zeg ik bijv. Dat het product voor mij niet werkt, maar dat het voor jou wel zo kan zijn. Op deze manier hebben bedrijven er ook geen problemen mee. Iedereen is anders en iedereen heeft een andere mening. Het is netjes er eerlijk zonder dat ik er iemand mee voor het hoofd stoot.

  15. Wat ik stom vind is dat sommige bloggers niet transparant zijn over samenwerkingen en dit dus niet altijd vermelden terwijl ik 100% zeker weet dat het om een samenwerking gaat. Ik vind eerlijkheid heel belangrijk, dus dat wil ik zelf ook altijd zijn naar mijn lezers.

  16. Leuk artikel! Als ik iets ontvang dan ben ik er altijd eerlijk over, want eerlijkheid duurt het langst ;)! En ik aanvaard ook alleen maar samenwerkingen die bij mij passen want anders vind ik het toch niet leuk voor er over te schrijven! Ik vind jou artikelen altijd eerlijk en je eigen mening duidelijk erin verwerkt.
    X

  17. Ik heb eigenlijk nog nooit iets ontvangen maar ik denk wel dat ik eerlijk zou zijn als het zou gebeuren. Ik zou hem dan reviewen als soort advies voor de lezers of ze hem wel of niet moeten kopen. Als ik dan heel positief zou gaan doen over iets wat eigenlijk helemaal niet goed is hou je mensen voor de gek. Als die mensen het dan ook nog eens gaan kopen en iets heel goeds verwachten en dat valt dan tegen. Lijkt me gewoon heel vervelend haha 🙂

  18. Het is een win/win situatie hé. Net als bijvoorbeeld Manny, Jaclyn, Nikkie en die hele reutemeteut samenwerkt met Morphe Brushes. Morphe gelooft in hun producten, stuurt het gratis op naar de desbetreffende, zij vinden het goed werken (en krijgen ook commissie bij iedere aankoop) en iedereen wilt het. Helemaal als je blog of YouTube kanaal je werk is, dan zijn het ook jouw inkomsten.

    Buiten dat gelaten is het echt belangrijk om bij jezelf en je blog te blijven. Hierdoor kan je ook zo eerlijk mogelijk zijn. Soms krijg ik ook dingen in mijn mailbox waarbij ik dan allerlei linkjes moet vermelden en zo. Ja, heel leuk allemaal, zo’n gratis product, maar je moet bij jezelf afvragen – zou ik hier zelf iets kopen? Ja, then by all means, go for it. Als niet, dan heb je je antwoord al. Ik heb eigenlijk bijna geen samenwerkingen hierdoor, hahaha. Maar goed, kwaliteit boven kwantiteit, zeg ik dan maar.

    Ik ben wel van mening dat het je mening, vooral op het begin, kan beïnvloeden. Als jij beginnend blogger bent en bijna geen samenwerkingen hebt gehad is het moeilijk om alleen maar negatief te zijn over een product. Dan denk ik dat je toch wel het kleinste positieve eruit wilt halen… buiten dat gelaten: openheid duurt het langs. Ook voor jezelf. Het geeft toch geen fijn gevoel om jouw lezers om het verkeerde spoor te zetten? Dan maar geen samenwerking, of dan maar een slechte review. :’D

  19. Je verwoord het goed, het belangrijkste is om pas een samenwerking aan te gaan als je gelooft in het product of merk. Dan maar minder gratis producten ontvangen of geld verdienen. En volgens mij heb jij altijd laten blijken dat je eerlijk bent over een product. Ik lees in ieder geval met plezier jouw blogs.

  20. Ik ben van mening dat als je niet eerlijk bent over een product die je hebt gekregen door middel van een samenwerking je je geen Blogger kan noemen maar iemand die kikt op gratis producten. Ik ben altijd eerlijk in mijn reviews en neem alleen samenwerkingen aan die bij mij en mijn blog passen.

  21. Goed dat je eerlijk bent. Zelf neem ik ook niet elke samenwerking aan. Zie vaak bij andere bloggers dat ze een doosje met gezonde snacks gaan reviewen of één of andere zonnebril die je online kunt bestellen voor vijf euro. Ik vind dat zó suf! Vraag dan op z’n minst een tweede product aan voor een winactie of zo haha.

  22. Wat fijn om te lezen dat je er zo eerlijk over bent! Ik vind het zelfs met producten lastig om objectief te zijn. Ik had bijvoorbeeld een konjac spons dat bij andere beautybloggers beviel, maar bij mij totaal niet. Tja, dan denk ik: ligt het nou aan mij of niet? Dan probeer ik ook voorzichtig uit te leggen waarom het niet voor mij werkt. Ik denk doordat jij zo open en ‘voorzichtig’ (niet helemaal het juiste woord, maar kom op niks beter haha) je zoveel leuke lezers hebt! 🙂 Keep going!

  23. Ik ben ook wel van mening dat je beïnvloed wordt als je iets ontvangt, maar het is wel goed als je je daarvan bewust bent. En sowieso altijd pas een samenwerking aangaan als je achter het merk of bedrijf staat. Hoewel ik me ook wel weer voor kan stellen dat je deze regels misschien iets soepeler ziet als bloggen je baan is. Je moet toch maandelijks al je rekeningen betalen en content op je blog hebben. Maar goed, bezoekers zijn natuurlijk ook niet dom en lijken juist steeds kritischer te worden dus als je niet meer geloofwaardig overkomt dan zijn er genoeg andere blogs die ze kunnen bezoeken.

  24. Ik denk ook dat een samenwerking je mening altijd zal beïnvloeden. Of je nu kritischer gaat kijken of al meteen wat enthousiaster bent, ik denk niet dat het haalbaar is om helemaal neutraal te blijven

  25. Ik blog al een tijdje en ik weet dat eerlijkheid het langst duurt. Hoewel de een lyrisch kan zijn over iets, kan het bij jou anders uitpakken.Ik had laatst een product waar ik heel veel van verwachtte en bleek gewoon niet te werken. Ik zag de claims niet terug op mijn gezicht. Nu kan een ander het wel een fijn product vinden, maar liever zo dan dat iemand het koopt en dan een miskoop doet… zeker als het prijzig is!

  26. Ik vind dat iedereen altijd zo moeilijk doet over samenwerkingen. Eerlijk? Ik vind artikelen die gaan over de producten die iemand van een leuke webshop heeft gehad júist leuk. Gewoon net zo leuk als wanneer iemand het zelf heeft gekocht. Advertorials kunnen soms minder leuk zijn omdat er soms advertorials zijn die (net) niet bij iemands blog passen. Verder maakt het me echt niet uit of iets gesponsord is, als het maar een eerlijk artikel blijft 🙂

    Leuk artikel trouwens. En je hebt gelijk: het artikel wordt altijd wel een beetje beïnvloed denk ik.

    Liefs! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven