health tips gezonder

Health tips: een beetje gezonder

 

 

Nee, ik ben geen health freak, konijnenvoer-eter of quinoa tut. Maar een beetje gezonder kan wel!
Respect voor degenen die een super gezond eetpatroon aan kunnen houden, maar ik vind dat zo lastig en haak dan snel af. Te streng voor mij. Als ik een taartje zie wil ik ‘m eten, en als er een pizza ligt kan ik daar ook geen nee tegen zeggen. Dus als je net als ik wilt blijven genieten maar ook waarde hecht aan je gezondheid, lees dan even verder.

See this here

health tips gezonder

Het zou natuurlijk ideaal zijn als je regelmatig sport, veel fruit en groente eet, veel water drinkt en op de suikertjes, ongezonde vetten en koolhydraten let. De één lukt dit beter dan de ander. Ik ben zo’n persoon die daar wel eens moeite mee heeft. Maar ik wil wel zo gezond mogelijk zijn! Vergeet niet hoe belangrijk je gezondheid is. Balans is hierbij de sleutel, denk ik altijd.

Water drinken is 1 van de meest gegeven adviezen. Ik zet ook niet zo snel mijn pakje Taksi aan de kant. Maar af en toe een glaasje water kan toch wel? Gewoon, in de ochtend of voor een maaltijd. Even een glaasje water wegwerken. Is goed voor je! Komt zo uit de kraan en 0 calorietjes. (Op de één of andere manier maken ijsklontjes een glaasje water voor mij ook wat beter te pruimen.)

Wees niet te streng voor jezelf. Ik lees zo vaak over suiker volledig schrappen, geen koolhydraten eten, dat soort plannen. Heb ik wel eens geprobeerd, maar ik haak na ongeveer een halve dag weer af. Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar ik heb het idee dat je lichaam niet méér gebalanceerd raakt van volledige voedselgroepen afschaffen. Je kan ook gewoon minderen. En dat is zo breed als je wilt! Eet een halve reep chocola in plaats van een hele, of eet een banaan in plaats van een reep chocola. Kijk eens naar een iets minder slecht alternatief. Doe een klontje suiker minder in je thee. Neem eens ovenfriet in plaats van normale friet. Of eet een maaltijdsalade in plaats van friet. Er is zo veel te bedenken! Alle beetjes helpen.

88121566

Ik ben ooit van alleen maar Fanta en Cola drinken overgestapt naar alleen Taksi. Allebei zoete troep, maar in Taksi zit toch 3 gram (per 100 ml) minder suiker dan Fanta. Ik probeer nu dan ook Vitamin water te drinken in plaats van Taski. En soms zelfs een glaasje water. In stapjes komen we er wel.

Dit vind ik zelf het moeilijkst: meer bewegen. Het zou hypocriet worden als ik hier veel adviezen over ga geven, dus ik houd het kort. Zoek een sport die je leuk vindt! Dit is ook zo breed als je wilt. Je kan een fitness abonnement afsluiten, maar als je de sportschool haat, ga je er na 3 weken nooit meer heen. (Ja, ik ben wat dit betreft dan wél weer een ervaringsdeskundige). Neem een proeflesje, ga een keertje hardlopen met een vriend of vriendin. Als je het leuk vindt blijf je veel gemotiveerder! Dit kan je ook breder opvatten. Als hardlopen je niet heel plezant lijkt, maar je wel een persoon bent die voldoening en motivatie haalt uit resultaten, is hardlopen misschien toch wél een goed idee voor je! Als voorbeeld.

Simpele tip: koop altijd minstens 1 stuk fruit en iets van groente wanneer je boodschappen doet. Fruit is best lekker. Eet het gewoon. Snack een mandarijntje, kaan een kiwi.

health tips gezonder

Hier hoef je zelf niet zo veel voor te doen: laat eens bloed prikken. Vooral als je klachten als vermoeidheid hebt is dit een heel goed idee. Je kan namelijk met een vitaminetekort rondlopen waar je niks van af weet. Als je dit weet, kan je er wat aan doen! Je krijgt dan waarschijnlijk wat supplementen voorgeschreven die jou de nodige boost kunnen geven. Ik kwam er zo achter dat ik een vitamine D en ijzertekort had. Zo simpel op te lossen, maar je moet het wel weten.

Probeer nieuwe dingen. Gezondere dingen. Misschien zit er wel iets tussen wat je heel lekker vindt! 2 vliegen in 1 klap; je lust het graag en het is goed voor je! Variatie is ook heel belangrijk voor een goed eetpatroon! Kijk eens naar de andere producten in het schap. Nee, niet het chocoladevak. Hoewel ik daar ook graag sta. Dus zet een heel klein stapje uit je comfort-zone en neem een gezond product mee wat je nog niet eerder hebt gehad. Wie weet wordt het wel een nieuwe favoriet!

Als laatste maar zeker niet onbelangrijk: zorg dat je eens goed kan ontspannen. Je mentale gezondheid heeft een heel directe invloed op je fysieke gezondheid! Denk aan hoofdpijn, vermoeidheid en stijve spieren; dat soort klachten komen heel gemakkelijk voort uit stress. Trakteer je brein dus ook eens op wat gezonds, en ontspan even lekker! Iedereen vindt iets anders ontspannend, dus doe waar jij lekker rustig van wordt en een fijne vibe bij krijgt.

Hoe moeilijk of makkelijk maak jij gezondere keuzes?

Posts created 673

48 gedachten over “Health tips: een beetje gezonder

  1. Ik ben zelf een redelijk gezondheidsfreak. Dingen die je schrijft is herkenbaar. Zelf heb ik niet zo moeite met discipline, mijn enige probleem als het om gezondheid is mijn blog en de computer. Ik zit te lang en door de blog sport ik vorig jaar wat minder, maar dit jaar pak ik weer drie keer per week sporten aan.

  2. Hahaha, ik moest echt even lachen om de zin ”Snack een mandarijntje, kaan een kiwi”. Maar, oooh zo herkenbaar! Ik wil ook altijd graag gezond gaan leven, maar dat vind ik zo lastig. Ik ben dol op een lekkere hap, dus doe zo af en toe dan maar even gezond. Stukken fruit vind ik trouwens wel heerlijk, dus die eet ik wel regelmatig. Handige tips, hier heb ik zeker wel wat aan! 🙂

  3. Handige tips. Ik gebruik zelf vaak de sapcentrifuge voor een vitamine boost smoothie, houdt het lekker in balans als ik een keer ongezond eet of een maaltijd eet met weinig groenten bijvoorbeeld. 🙂

  4. Goeie tips, ik kan me er heel erg in herkennen. Stoppen met bepaalde voedingsmiddelen is ook iets psychisch, sommige kunnen die knop makkelijker omzetten dan anderen. Ik kan het helaas totaal niet haha.

  5. Wat een goede tips! Inderdaad, radicaal stoppen met bepaalde gewoontes werkt gewoon niet.
    Afgelopen jaar ben ik weinig aan sporten toegekomen dus vanaf nu gaat het roer om: gezonder eten, minder snaaien en vooral meer sporten. Jouw tips komen dus op het juiste moment!

  6. Goede tips! Ik vind het ook heel lastig om een gezond eetpatroon aan te houden. Vooral in combinatie met mijn vriend die vaak lekkere dingen wil eten is dat moeilijk vol te houden. Ik zou heel graag over willen gaan op alleen water drinken, maar ik vind het totaal niet lekker om te drinken.. Ik zou ook heel graag wat meer bewegen, maar dat zou me denk ik alleen lukken door regelmatig met vriendinnen te gaan sporten.

  7. Handige tips. Wat ik zelf in mijn studententijd deed: koek en snoep ok, maar wel nadat ik X boterhammen had gegeten plus want fruit. Hierdoor heb je al genoeg naar binnen en eet je niet zo snel snoep. En als je het eet, eet je het niet omdat je honger hebt.

  8. Fijne tips! Water drinken vind ik zelf wel makkelijk; ik drink eigenlijk alleen water en thee en dan af en toe alcohol (ook al is dat niet gezond), omdat ik frisdrank eigenlijk niet zo lekker vind en koffie drink ik ook nauwelijks. Groente eet ik ook genoeg, alleen wel weer heel weinig fruit, dat trekt mij op de een of andere manier niet zo en sporten, tja, daar ben ik heel lui in haha!

  9. Herkenbaar maar het lukt me nu eindelijk om discipline te hebben. Voor mijn gezondheid moet ik zeker 10 kilo afvallen dus de motivatie is er zeker wel. Moeilijke eetmomenten heb ik ook maar probeer dan afleiding te zoeken

  10. Goeie tips! Ik heb zelf wat aanpassingen gedaan. Die zijn niet echt groots maar voor mij wel voldoende. Bijv mager rundergehakt ipv half of half, of 1 glas water drinken voor het eten. Minimaal 1 stuk fruit per dag ipv iets zoets.. Deze kleine dingen hebben mij al veel geholpen. Toch interessant om te lezen! Liefs ilona

  11. Mooie en goede tips! Ik wil ook graag proberen gezonder te leven door bijvoorbeeld meer water te drinken en minder te snacken, maar juist door stress en school is dat lastig. En inderdaad, dat bloedprikken is een belangrijke tip!

  12. Leuk artikel dit gaat mij aan het hart, ben zelf wel een health freak, maar dat duurde wel een tijdje. Je moet het idd opbouwen en dat leg je goed uit!
    Ik had ook een vitamine D gebrek, maar dat is nu gelukkig op peil moet wel mn best doen om het zo te houden, maar goed ik heb het ervoor over om me niet zo moe te voelen.

  13. Wat een goede tips, Mariska! Ik kan ook totaal niet van chocolade, chips en die ó zó lekkere cola afblijven… wel merk ik dat ik heel moe ben de laatste tijd, en dat slapen weinig tot niks helpt. Wat ik wel al doe is een aantal dingen niet meer eten, maar in plaats daarvan iets anders. Trouwens, gelukkig nieuwjaar alsnog, haha! 🙂

  14. Ik ben vaak bezig geweest met gezonder eten maar hield het nooit echt vol, omdat ik er een verplichting van maakte. nu ik er niet constant op let eet ik sneller even een appel & drink ik uit mezelf vaker water

  15. Goeie tips! Het is ook veel beter om jezelf stukje bij beetje gezonde(re) gewoontes aan te wennen, als je in een klap het roer radicaal omgooit is de kans groot dat je op een dag bezwijkt voor alle chips, koekjes, chocolade en pizzas die je in huis hebt haha! Vroeger was ik ook een fanatiek frisdrank-drinker en ik kan je zeker aanraden om spa rood te proberen. Op die manier heb ik mezelf ‘voor de gek gehouden’ doordat je vanwege het koolzuur het gevoel hebt dat je toch frisdrank aan het drinken bent!

  16. Heerlijk stukje om te lezen en heel herkenbaar. Ik ben bijna 25 kilo afgevallen zonder dieet en zonder superfoods. Ik ben simpelweg naar mijn lichaam gaan luisteren. Die pizza is helemaal niet erg. Het is wel erg om alle 8 punten op te eten als je er eigenlijk na 5 al vol zit en je die laatste 3 alleen maar opeet omdat het zo lekker is.
    Als je veel lust, net als ik, is het relatief gemakkelijk om voor een gezonde variant van iets te kiezen. Een zak chips is lekker, een bak met Japanse mix ook. Plakjes komkommer of geschrapte worteltjes zijn saai, maar niet als je er een dipsaus naast zet op basis van yoghurt of een combinatie van mayonaise en yoghurt. Zo zijn er nog -tig trucjes die ik mezelf stap voor stap heb aangeleerd. En terwijl ik langzaam mijn kilo’s ben kwijtgeraakt ben ik alles blijven eten, ook friet en pizza en al het andere wat als ongezond betitelt wordt. Misschien werken de tips ook wel voor anderen. Met kleine stapjes kom je ook een heel eind.

  17. Hahah wat schrijf je heerlijk! ‘Kaan gewoon een kiwi dude’. Leuke blog girl! Ik vond het zelf ook altijd erg lastig om alles radicaal om te gooien, maar sinds ik afgelopen zomer een buik operatie heb gehad ben ik wel een halve quinoa kut geworden (al zal ik daar nooit openlijk voor uitkomen of het aan iemand opleggen ;)). Ik heb geinvesteerd in een slowjuicer en drink elke ochtend spinazie/gember/bieten/whatever sapjes en sport inmiddels 3-4 keer per week. Ik doe inderdaad leuke groepslessen ipv fitness oid. Ook drink ik bijna geen frisdrank meer, alleen soms Icetea Green en infused water (of spa rood). Ook eet ik geen vlees meer. Op dit moment ben ik aan het detoxen – ook heerlijk! Met deze veranderingen voel ik me echt zo veel beter! Liefs

  18. Leuk artikel! Ik herken me er wel in. Ik kan echt niet compleet zonder suiker, maar probeer nu inderdaad wel gezondere opties te proberen. Ik drink wel heel veel water trouwen. Doordeweeks alleen water en thee, en dan in het weekend bij mijn vriend wat sapjes, haha. x

  19. Hihi, wat een leuk -en vooral handig- artikel zeg. Ik eet voor zover ik eet wel gezond, maar niet uber uber gezond (pizza en taartje op zijn tijd zeg ik geen nee tegen). Ik ben ook meer van balans enz ipv alles schrappen wat je maar mag eten. I

  20. Helemaal mee eens! Wees inderdaad niet te streng voor jezelf, als je jezelf dingen gaat verbieden dan kan het een soort obsessie worden. Ik ben helemaal voor ‘ik mag alles eten’, maar dan wel met – daar komt ie – mate. En als ik zin heb in zoet kies ik iets voor iets wat ik ECHT lekker vind, en niet iets wat me me maar matig verzadigd. Zo houdt ik wel heeeeel erg van Tony’s Chocoloney Sea Salt Caramel, maar niet van Twixjes of Marsen ofzo. Dus die skip ik gerust over als er bijv. getrakteerd wordt op werk. En qua sporten is het inderdaad belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt… Na jaren van klasjes uitproberen en sportschoolabonnementen waar ik geen gebruik van maakte, vond ik eindelijk mijn sport; bootcamp. Maar dit is voor iedereen heel persoonlijk en is een kwestie van inderdaad uitproberen!

  21. Oh het eeuwige dillema…gezond eten en fit zijn, of om de hele dag te genieten van al het lekkers uit de supermarkt, de warme bakker, de snackbar….

    Ik heb in elk geval de oplossing gevonden; Sonja Bakker! Jup, dat klinkt suf, weet ik! Maar het werkt écht want ik eet nu eindelijk gevarieerd en kan toch regelmatig iets lekkers eten. Nu nog motivatie vinden om te gaan sporten.

  22. Ik ben ook zeker bewuster bezig met mijn voeding. Ik eet zeker nog wel ongezond maar er bewust mee bezig zijn dan ik het combineer met gezonder eten is al een hele stap vooruit!

  23. Goede tips (en ook gewoon realistische tips, dat is ook fijn). Ik vind het zelf erg moeilijk om genoeg water te drinken. Maar ik zet nu vaak een groot karaf en een glas klaar, dan gaat het toch een stuk sneller.

  24. Heel chill artikel! Ik ben inderdaad ook twee maanden bezig met echt gezonder te eten, heb dan een tijdje echt geen suiker op wegens bepaalde redenen, maar nu is moderatie het kernpunt (ondertussen zit er een pizza in de oven omdat ik dat al 3 weken niet op heb maar oké). Inderdaad lekker veel water drinken (groene thee wat mij betreft) & vitamientjes, dan mag af en toe wat ‘slechts’ ook! Succes met je gezondheids-reis (:

  25. Vooral niet te streng zijn voor jezelf is een hele goede, dat heb ik echt geleerd de afgelopen paar jaar! Ik ben echt een “health freak” geweest, maar dan voelde ik me op een gegeven moment toch alsof ik heel veel “niet mocht”. Met mate werkt voor mij beter dan dingen niet eten! Er zijn inmiddels ook veel ongezonde dingen die ik gewoon ook niet meer wíl, dat maakt ook alle verschil. Weet dat je het wel mág, maar dat je het gewoon niet wil!

  26. Haha, ik ben een quinoa tut! Maar mijn vent is nooit tevree als het op tafel komt, dus ik maak het niet zo vaak. Ik vind ‘niet te streng zijn voor jezelf’ wel een fijne tip.

  27. Voldoende water drinken vind ik héél moeilijk. Thee drinken dat doe ik wel graag. Ik heb 32 jaar niks aan beweging gedaan en opeens BAM ging ik vorig jaar hardlopen en dit doe ik nog steeds met heel veel plezier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven